Jos et voi muuta, ajattele, että tämäkin menee ohi...

 

Hento lumipeite oli maassa, kun aamulla heräsin. Ensilumen tulo on jotenkin mukavaa, vaikka tätä ei oikeasti voi ensilumeksi sanoa, sillä sitä ei ollut aamulla sentin kerrosta, mikä on ensilumen määritelmä. 

Minä en ole yhtään pahoillani talven tulosta. Kaikki vuodenajat tarvitaan ja talvi on kaunista silloin kun on lunta. Armotonta marraskuuta minä pelkään, kun on pimeää, sataa räpäskää ja on kylmänkostea ilma. Silloin tekee mieli kääriytyä viltin alle ja syödä suklaata. Se ei ole hyväksi, sillä sitten tulee vaateongelma, kun kaappi on täynnä pieneksi jääneitä vaatteita. Kun on syönyt liikaa suklaata.  

Mutta vielä ei ole marraskuu. Ja marraskuussakin lohduttaa se, että sen jälkeen tulee joulukuu ja joulu on kiva. Mutta vielä ei ole joulukaan. Silläkään ajatuksella ei voi ihan vielä elää.  

Tänään piti olla lauluharjoitukset. Vedän pientä lauluporukkaa, joka on ollut koossa jo useamman vuoden. Olemme harjoitelleet täällä meillä olohuoneessa, mutta tänään oli tarkoitus mennä isompaan tilaan, että saadaan hyvät turvavälit.  Meitä on kaikkiaan kymmenisen laulajaa. 

Tänään yksi toisensa jälkeen perui tulonsa. Lopulta totesin, kun kaksi laulajaa oli tulossa, että viisainta perua sekä harjoitukset, että esiintyminen. Joskus miettii, pitääkö koko elämä perua, kun on korona. Käydä vain lenkillä ja olla kotona. Kutoa sukkaa, laittaa ruokaa, kuunnella uutisia, jotka ovat täynnä koronaa siellä ja täällä. 

Lenkillä tapasin tuttavan. Puhuimme siitä, kuinka tämä aika muuttaa meitä ja koko maailmaa. Eikä kaikki ole ollenkaan hyvää muutosta. Mikä ahdinko tämä aika on muutoinkin yksinäisille ihmisille! Minä en onneksi ole yksin.  Minulla on elämänkumppani, aviopuoliso. 

Minua lohduttaa lause, ”Vuodessa on 365 päivää. Olet selvinnyt jokaisesta niistä....Tämäkin menee ohi”

Tämä menee joskus ohi. Tämä aika. Mutta nyt on tämä hetki. Ei ole muuta, tämä on otettava vastaan ja oltava kiitollinen niistä asioista, joista voi. Minä olen kiitollinen miehestäni, joka parhaillaan tekee remonttia saunassa. Olen kiitollinen lapsestani, lapsenlapsistani, vanhemmistani, ystävistä....listaa voisi jatkaa pitkään ja kaikki isoimmat kiitoksen aiheet ovat ihmisiä. Juuri he tekevät elämästä elämisen arvoisen. 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Leuhkapelti”

Ison akvaarion elämää

Vaunu ihanainen talviunille