Osaanko vielä unelmoida?

Uutta vuotta piirretään eteeni ja en osaa vielä yhtään kuvitella, miltä se näyttää. Enkö osaa enää unelmoida? Olenko muuttumassa realistiksi? Totuushan on, varsin ikävä totuus, että mennyt vuosi on opettanut sen, että ei kannata suunnitella mitään, kun se ei kuitenkaan toteudu. 

En minä ulkomaanmatkoista ainakaan enää haaveile. En lähitulevaisuudessa. Mutta unelmia on oltava, että jaksaa. Onko nyt alettava unelmoida niistä asioista, jotka ennen olivat itsestäänselvyyksiä?

Ehkä minä sittenkin osaan vielä haaveilla. Sillä sieluni silmin näen itseni ihmisjoukossa, musiikin ja iloisen ilmapiirin ympäröimänä. Olenkohan mielikuvissani Kaustisen kansanmusiikkifestareilla? Toinen mielikuva on se, että kotimme on täynnä ihmisiä. Istumme vieri vieressä olohuoneessa ja laulamme. Olisiko meillä ne kotiseurat, joista olen kauan haaveillut. 

Ja vaikka hiljaisuutta ja hiljaiseloa riittää, haaveilen yhä matkustavani johonkin ihanaan paikkaan, jossa saisin viettää hyvän ystävän seurassa jonkinlaista hiljaisuuden retriittiä. Ilman puhelinta, tv: tä ja tietokonetta. 

Ja pieniä reissuja kesällä.  Niistä haaveilen. Suomessa on niin monta kolkkaa, johon matkustaa. Meidän häämatkakin on vielä tekemättä, vaikka häistä on jo kaksi ja puoli vuotta. Meidän oli tarkoitus lähteä Madeiralle. Jostain syystä halusimme lykätä matkan keväälle 2020. No sen nyt kaikki voivat arvata, miten kävi. Eipä uskalla vieläkään varata ulkomaanmatkaa ja totta puhuen ei minua enää niin kiehdokaan ulkomaanmatkailu. Olenhan saanut elämäni aikana matkustaa. Olen nähnyt Israelin, Kreikan, Espanjan, Rooman. En minä enempää kaipaakaan. Olen kiintynyt kotimaahani ja haluan kiertää nyt kaikki sen kolkat, kunhan edes täällä uskaltaa matkustaa. 

Mutta tämä hetki on ahdas. On sopeuduttava siihen, että kotoilua tämä elämä on tänäkin vuonna. Rokotteet saadaan hitaalla aikataululla. Maskit ovat varmaankin ihmisten kasvoilla koko tämänkin vuoden. Ei palata normaaliin vielä. 

Mutta jonain päivänä tämä on ohi. Ja vaikka tähän hiljaiseloon on jo alkanut tottua, niin kuitenkin minä elän sisimmässäni jo sitä aikaa, kun maailma saa vapautensa takaisin. Vaikka sitä vapautta tulee pitkään varjostamaan pelko: Mitä jos tämä toistuu?





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

”Leuhkapelti”

Ison akvaarion elämää

Vaunu ihanainen talviunille